ارتباط ورزش، کاهش وزن وکنترل بهتر قندخون

 بر اساس گزارش تحقیقی که اخیراً در مجله ی Journal of General Internal Medicineمنتشر شده است پرسش درباره ی ورزش به کاهش وزن در بیماران دارای اضافه وزن و بهبود کنترل گلوکز در بیماران مبتلابه دیابت نوع 2 کمک می کند.

بهبود وضعیت سلامت افراد شرکت کننده در برنامه ی ورزشی Kaiser Permanenteدرشمال کالیفرنیا اگر چه اندک بود اما از نظر کلینیکی معنی دار و قابل توجه است.

 بیماران بالغ دارای اضافه وزن با نمایه ی توده ی بدنی 25 تا 29 بطور متوسط 0.2پوند یا بیشتر از وزنشان را در چهار مرکز پزشکی پیلوت درمقایسه با 9 مرکز پزشکی  دیگر که هنوز چنین برنامه ی  ورزشی در آنها انجام نشده است، از دست دادند. در افرادی که به  دیابت  مبتلا بودند میزان هموگلوبین A1Cبا انجام این برنامه ی یک دهم درصد کاهش نشان می دهد. اگر چه کاهش وزن افراد شرکت کننده چندان زیاد نبود اما هنگامیکه این کاهش وزن برای کل جمعیت عضو در این برنامه اعمال شود به بیش از 46000 پوند می رسد.

در این تحقیق گزارشات ثبت شده ی پزشکی افراد شرکت کننده از آوریل 2010 تا اکتبر 2011 بررسی گردید. همیاران پزشکی بر برنامه های ورزشی این افراد نظارت داشته  و اطلاعات گزارشات سلامت آنها را که بصورت الکترونیکی ثبت شده بود، بررسی کردند. محققین 1.5میلیون ویزیت که توسط 1196مسئول بهداشتی از 696267نفر صورت گرفته بود، بررسی کردند.

  پرفسور Grantمی گوید : ورزش ارزان ترین نسخه برای سلامت افراد است، پرسیدن سوالاتی در مورد ورزش سبب بالا رفتن آگاهی بیماران و مراقبین بهداشتی آنها می شود.این سوالات سبب می شود بیماران درباره ی مقدار زمانی که به  ورزش اختصاص می دهند، فکر کنند و همچنین به پزشکان یادآوری میکند که با بیماران خود درباره ی ضرورت انجام ورزش صحبت کنند.

 به عنوان بخشی از این برنامه در طی ویزیت روتین، از بیماران درمورد مدت زمان ورزش در طول هفته سوال می شود و علایم حیاتی آنها مانند فشار خون، نبض و دمای بدن ثبت می گردد.

پزشکان مرکز Kaiser Permanenteبیمارانی که ممکن است از فواید انجام ورزش بهره مند شوند را به مشاور و مربی سلامت معرفی کرده و برای گرفتن وقت مشاوره بمنظور تغییر رفتارهای آنها و ورود آنها به برنامه ی زندگی سالم اقدام می کنند. به گفته ی معاون این مرکز: پرسیدن این سوال از بیمار که چه مدت درطول روز به ورزش می پردازد او را تشویق می کند که برای تغییر رفتارهای خود اقدام کند  و به این ترتیب با معرفی منابع وامکانات موجود می توان آنها را به داشتن زندگی سالم تر تشویق کرد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا